PhDr. Eva Labusová - rodičovství - psychologie - zdraví  
odkaz na home

Těhotenství jako příležitost pro nový druh pohybu?

Většina populace dnes trpí nedostatkem sportování i pobytu v přírodě. Těhotné ženy by však ani na jedno z toho neměly zapomínat. Na otázky odpovídá samostatná porodní asistentka Magdalena Mikulandová, úspěšná autorka knih s těhotenskou problematikou a zakladatelka speciálních center pro ženy:

Které sporty byste v těhotenství nedoporučila, a pokud se jim žena až dosud aktivně věnovala, radila byste jí dočasně přestat?

Dle mého názoru v těhotenství není vhodná jízda na koni, sjezdové lyžování a bruslení. A dále různé sporty silové, vytrvalostní a míčové. Zakázané jsou rovněž seskoky padákem a potápění. Lze si všimnout, že jde o sporty, které sice žena sama může bravurně ovládat, ale nemá zajištěno, že ke zranění nedojde z vnějších příčin - např. srážkou s někým jiným na hřišti, na sjezdovce, na ledu…

Jaké sporty jsou naopak vhodné nebo s jakými lze dokonce v těhotenství začít?

Především zdůrazněme, že pohyb jako takový nastávajícím maminkám velmi doporučujeme. Jen je důležité, aby si uvědomily, že je nutné se dočasně přizpůsobit jiným okolnostem i životnímu stylu. Mezi nejpříjemnější i nejpotřebnější pohybové aktivity v těhotenství patří speciální cvičení pro těhotné. Jde o soubor cviků, které procvičují nebo protahují svalové skupiny, jež jsou v těhotenství mimořádně namáhány nebo jich žena využije při porodu.

Vedle tohoto speciálního cvičení doporučujeme dále těhotenskou jógu a těhotenské pilátes. Jde o upravené verze těchto sportů, kdy se cvičení nese v pomalejším tempu, ale za dodržení vysoké kvality protažení a posílení žádoucích svalových skupin. Dále mohu doporučit kalanetiku nebo jízdu na kole v rekreačním tempu a v bezpečném, klidném prostředí. Jistě se hodí i lehký typ tance, zvláště břišního, a dokonce i aerobiku, pokud žena vynechá poskoky. Také plavání je v těhotenství velmi prospěšné, jen během těhotenství nemohu doporučit koupání v přírodě. Rybníky, jezírka ani vodní nádrže nejsou dnes v dobrém mikrobiálním stavu a snadno dochází k infekci. Výjimkou je moře, kde přítomnost soli i jistá obměna vody zaručují omezení nežádoucího bakteriálního působení. Ideální ve vodě je tzv. těhotenské plavání, kdy žena pravidelně provádí soubor cviků v bazénu, určený právě pro tento výjimečný čas. Z asijských sportů bych doporučila tai-či, ovšem opět jen v těhotenské variantě. Ať už jde o jakýkoliv sport, vždy ženám doporučuji hlídat kvalitu místa i lektorů, a jak to jen jde pobývat venku na čerstvém vzduchu.

Jaký je váš názor na pohyb v posilovnách, popř. na spinnig a podobné sporty?

Fitnesscentra doporučit nemohu. Osobní trenér vám nezaručuje odbornou péči potřebnou pro těhotenství. Spinning je u moderních žen velmi v oblibě, a tady pro čas těhotenství nemám jednoznačnou odpověď: Záleží na tělesné kondici, na četnosti návštěv i na zátěži při vlastním cvičení…

Jak poznat správnou nebo ještě přijatelnou míru únavy? Je možno se opravdu zpotit, zadýchat?

Nedoporučuji extrémně se přepínat. Chraňte své těhotenství dostatečným, ale přiměřeným pohybem. Zpotit se a zadýchat je určitě možné, ba žádoucí, ale mělo by to být v míře únosnosti vycházející z aktuální fyzické připravenosti každé ženy. Dokud se při cvičení žena cítí dobře a jde o sport, který neubližuje miminku, může v něm pokračovat.

Pohybově nenáročné ženy se někdy ptají: Kolik pohybu v těhotenství představuje nezbytné minimum?

I když žena není sportovní typ a nemá k pohybu kladný vztah, vřele jí doporučuji hýbat se! A navštěvovat aspoň už řečené speciální cvičení pro těhotné. Gravidita klade na ženino tělo mnoho úkolů, a je na místě, pokud je žena alespoň trochu fyzicky zdatná.

S pohybem, resp. s únavou po něm, souvisejí masáže. Které jsou v těhotenství vhodné a které nikoliv?

Masáže v těhotenství vítáme, přinášejí zotavení a svým způsobem i doplněk fyzické přípravy na porod. Ale pozor na to, jaké masáže to budou. V těhotenství je nutno dodržovat jistá pravidla, proto se zase raději nechávejte masírovat ve specializovaných centrech pro budoucí maminky nebo od masérů, kteří těhotenství rozumějí. Ženy se možná dozvědí i o jedné velmi speciální těhotenské masáži - masáži hráze, které se připisuje preventivní účinek proti natržení při porodu. Osobně obzvlášť doporučuji speciální masáže plosek, které uleví od bolestí v celém těle a pomáhají od otoku dolních končetin.

Vyšlo v časopise Miminko 3 2010

Zpět k radám a postřehům

 

Úvodní stránka

Poradenství

Beratung

Vzdělávací činnost

Rozhovory

Články

Překlady

Vývoj člověka od narození
k počátkům dospělosti

Na cestě ke spokojenému porodu

Úvahy, postřehy a zkušenosti

Ankety

Web Rodina 21

Spolupráce s médii

Články mé dcery Alžběty

Rady porodních asistentek

Z ordinace pediatra

Spolupráce s Českým rozhlasem

Časopis Děti a my

Užitečné odkazy

Kontakt

AZRodina

UNIPA

TOPlist

Copyright © 2006-2017 Eva Labusová / Design: Jitka Drábková / Správa webu: Tomáš Weishaupt