Jak trestat - a musí to být? Občas jezdíme s prarodiči na společnou dovolenou do hor. Pobyt v neutrálním prostředí dává pocit nezávislosti a umožňuje otevřenou komunikaci tří generací. Někdy to bývá i poučné, naposledy, když jsme diskutovali o trestech při výchově. "Odjakživa platilo, že výprask v pravý čas řešil víc než sáhodlouhá vysvětlování. Když jsme jako kluci doma nebo ve škole něco vyvedli, tak nás táta ohnul přes koleno nebo pan řídící přes lavici a dostali jsme, co se do nás vešlo. Když mě doma máma bránila, dostala přes ruce taky. Na lumpárny nás přešla chuť," tvrdí děda, ročník 1939. Svým vlastním dětem občas decentně našupal, častěji ovšem jen usměrňoval mrazivým pohledem. Na své vnučky (dnes 12, 9 a 7 let) nikdy ruku nevztáhl. "Děti potřebují vědět, co mohou a kde se musí přizpůsobit autoritě dospělých. Když vidím některé rodiče, jak s dětmi vyjednávají a nechají se vydírat, zlobí mě to," přidává se babička, dlouholetá učitelka v mateřské škole, ročník 1941. Sama bývala bita vařečkou, což jen výjimečně praktikovala u svých dětí. Vnučky, jak říká, nevychovává, vnučky si užívá. Naši prarodiče mají dost moudrosti na to, aby nám do výchovy nemluvili (nebo aspoň ne moc). Na společné dovolené to vypadá třeba takto: rodiče dovolí nedojíst, zatímco prarodiče by u talíře přidrželi. Prarodiče by to s hraním na housle a s úkoly nepřeháněli, rodiče důsledně trvají na každodenním pracovním rytmu (týká se výjezdu v době školní výuky). Rodiče dovolí skákat v peřinách, prarodičům se to nelíbí. Prarodiče by dovolili pytlík barevných bonbónů, rodiče to zakáží. A děti? Ty naše jsou zvyklé říkat svůj názor, někdy i nepříjemně nahlas, diskutují, vysvětlují, občas zafňukají, leccos se jim nechce, vyjednávají, taky se hádají nebo vztekají. Celkově vzato jsou ale bezproblémové. Nakonec totiž pro každou situaci společně najdeme řešení a dcery respektují naši rodičovskou autoritu. A to i přesto, že tresty vlastně neznají. Dokud byly malé, praktikovali jsme ponejvíc důrazné slovní napomenutí nebo zklidnění v objetí. K výprasku došlo jen jednou při mimořádně silném záchvatu zlosti nejstarší dcery v období vzdoru, byly jí necelé tři roky. Nějak jsem neměla pocit, že by se bitím něco vyřešilo. A taky mě strašně brněla ruka. Jaký styl výchovy volíte vy? Jak jsem zjistila z každodenního pozorování i z debaty s rodiči ve svém okolí, k nejběžnějším podobám trestání patří domácí vězení, zákazy oblíbených činností, fyzické tresty nebo zamračení nekomunikující rodiče, kteří své děti od sebe odhánějí větami typu "Běž pryč. Když se takhle chováš, nechceme tě vidět." Většina rodičů zastává názor, že trest je potřebným a nenahraditelným výchovným prostředkem. Násilí je formálně odmítáno, ale drobné bití a pohlavky nejsou výjimkou. Hodně se používá zvýšený hlas či křik. Také zákazy televize a počítačových her. Někteří rodiče si pochvalují metodu cukru a biče, jiní vyzdvihují sílu motivace dětí v podobě materiálních přilepšení za pěkné chování a prospěch nebo jiná zvýhodnění za odměnu. Obecně lze konstatovat, že dnešní rodiče přistupují k otázce výchovy trojím způsobem, přičemž někdy se výchovné styly i v jedné rodině prolínají.
Když se rozhodnete pro trest Dítě by mělo přesně vědět, zač je trestáno. Rodiče by neměli trestat v afektu, ani trestu nepřidávat citové zabarvení. Trest má být vždy přiměřený provinění, a nikdy by neměl být demonstrací rodičovské nadvlády a moci, která sice vede k vnější poslušnosti, avšak nezřídka také k vnitřnímu odporu a skryté agresi nebo skepsi dítěte. A především k vnitřnímu vzdálení obou zúčastněných stran. Nevychovávejme rebely ani zlomené duše "Děti se rodí se silnou potřebou souznění se svými rodiči a nemají rády konflikt. Pokud rodiče nejsou schopni společného vyladění s dítětem a respektování jeho potřeb za současného zdravého a jednoznačného vymezování hranic, dětská psychika si navykne své emoční potřeby ignorovat a popírat. V dospělosti to může vést k četným problémům, včetně komplexů méněcennosti, nevyrovnanosti, různých druhů závislosti i deprese. Jako rodiče máme za úkol zbudovat si u dětí autoritu a zároveň usilovat o vysoký stupeň empatie. Je naprosto nezbytné získat děti pro spolupráci," tvrdí Aletha Solter, vývojová psycholožka a zakladatelka Institutu Vědomého rodičovství z USA. Je přesvědčena, že děti velice často zlobí jenom proto, že tím reflektují nevyjasněné kompetence s rodiči nebo jiné nedostatky v péči, včetně nezajištěných základních potřeb - pravidelného režimu, dostatek odpočinku a spánku, dostatku podnětů a vhodného zabavení, ale také třeba kvalitního jídla bez cukru a aditiv. Namísto trestání nabízí Aletha Solter dvacet inspirujících alternativ (viz Předejděte zlobení svých dětí). Silná vazba Přemýšlím, jak je možné, že některé děti lze vychovávat bez trestů, že jim stačí jen důraznější napomenutí. Jde opravdu o výsledek "promyšleného vedení" a o citlivé spoluprožívání situací, v nichž si dítě s pomocí rodičovské autority uvědomuje vlastní odpovědnost a vlastní příspěvek k harmonii ve vzájemném soužití? Napadá mne ještě jedno slovo. Napojení. Myslím tím vědomí vzájemné spřízněnosti a silné vazby, které cítíme jen u těch nejbližších lidí, které v životě máme. Vztahy a chování tu nejsou regulovány strachem nebo hierarchií, nýbrž snahou druhému prospět a vyhovět si. Předejděte zlobení svých dětí
Aletha Solter, Ph.D., je vývojová psycholožka a poradkyně s mezinárodní působností, která v Kalifornii založila Institut vědomého rodičovství. "Aware Parenting" je novou rodičovskou filozofií, která vychází z výzkumu a hlubokého chápání potřeb dítěte. Kriticky zpochybňuje tradiční východiska výchovy a zejména fyzické tresty. Navrhuje nový přístup, který může zásadním způsobem posunout vztah rodičů a dětí k větší vzájemné blízkosti. Rodiče, kteří se tohoto přístupu drží, vychovávají děti k citlivosti, zdravému sebevědomí a samostatnosti. Ukazuje se, že tyto děti se nechovají násilně a nemají sklony k drogám. www.awareparenting.com Použitá literatura: Zdeněk Matějček: Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál 1994. Vyšlo v časopise Aperio II/2006 |
Vývoj člověka od narození Na cestě ke spokojenému porodu Deprese a trauma Mezigenerační přenos v rodičovství: Attachment |
Copyright © 2006-2024 Eva Labusová / Design: Jiří Drozen / Správa webu: Tomáš Weishaupt | |