Neodmítejme věci dřív, než je prozkoumáme Lékařka a pedagožka Maria Montessori (1870 - 1952) rozvíjela své dílo v době dávno minulé, její myšlenky však zůstávají aktuální. Zabývají se rozvojem osobnosti dítěte ve stále se měnících podmínkách. Montessori doporučovala nevnucovat dětem připravené představy a způsoby chování, nýbrž ponechat jim svobodnou volbu rozhodovat se a učit v odborně připraveném prostředí. V takovém je totiž možné špatnou volbu zopakovat, aniž by to mělo důsledky na praktický život dítěte. Na otázky týkající se pedagogiky Montessori odpověděla Rodičům diplomovaná Montessori pedagožka Veronika Posar: Přibližte prosím našim čtenářkám a čtenářům zakladatelku pedagogického směru, který dnes nese její jméno… Maria Montessori byla jediným dítětem svých rodičů. Hluboké sociální cítění ovlivňující celý její život získala především díky své matce. Byla též ženou na svou dobu mimořádně vzdělanou, jako první v Itálii promovala jako lékařka a prolomila pravidlo, dle kterého směli medicínu studovat pouze muži. Po studiích pracovala jako asistentka na psychiatrické klinice v Římě, kde přišla na myšlenku, že i děti s duševními poruchami se dají vychovávat. Vytvořila tzv. modelovou školu pro 22 dětí, sama ji řídila a experimentálně ověřovala svůj didaktický materiál, který dle potřeb dětí neustále upravovala. S praktickou péčí o děti s postižením se seznamovala také v zahraničí, studovala odborné práce psychiatrů a speciálních pedagogů. Nakonec došla k závěru, že její zkušenosti a metody práce s postiženými dětmi by přece mohly mít ještě větší úspěch u dětí zdravých, a tak vznikl v roce 1907 první Dům dětí "Casa dei bambini", kde chlapci a dívky ve věku od 3 do 7 let pracovali v místnosti s různými předměty, které jim byly volně k dispozici. Děti jevily o činnosti veliký zájem a byly při práci i hře klidné a soustředěné. To byl ovšem způsob, jímž se do té doby ke vzdělání dětí standardně rozhodně nepřistupovalo. Samozřejmě, práce tehdejších učitelů byla velmi ovlivněná tzv. "starou školou". Osobnosti a individualitě dětí v té době v praxi téměř nikdo pozornost nevěnoval. Učení bylo mechanické. Běžné byly donucovací metody, hrozby i tresty. Maria Montessori se ale nebála jít proti proudu. Začala organizovat kurzy pro učitele a vychovatele. Se svým synem Mariem založila Mezinárodní Montessori společnost - Association Montessori Internationale (AMI), která dodnes funguje a sídlí v Amsterodamu. Také knihy shrnující teoretické znalosti a výsledky studií paní Monessori se v mnoha zemích světa stále čtou. Hloubku myšlenek Marii Montessori nejlépe vystihují slova, která jsou napsaná na jejím náhrobním kameni: "Prosím, milé děti, všechny vy, které můžete, budujte se mnou mír mezi lidmi na celém světě." Já sama jsem se s pedagogikou Montessori poprvé setkala během studií na vysoké škole a velmi mně zaujala. Začala jsem tento směr studovat podrobněji a zjistila, že právě on je cesta, kterou chci jít. Jak si vysvětlujete, že o Montessotri pedagogiku je stále živý zájem? Dnešní rodiče jsou mnohem informovanější a aktivnější. Díky mateřským a rodinným centrům se scházejí s jinými rodiči a zjišťují, co by mohlo být pro jejich dítě dobré a co by jejich představám o vzdělání a výchově mohlo vyhovovat. Nejspíš hlavně díky tomu, že Montessori systém vychází z přirozenosti dítěte, dospívají k závěru, že jde o systém správný a efektivní. Pedagogika Montessori má ale i své odpůrce… Ano, někteří ji i zatracují a tvrdí, že nemůže fungovat. A též mezi lidmi panují obecně mylné představy o cílech i prostředcích Montessori pedagogiky. Kolují různé předsudky. Ale ty jsou všude kolem nás a asi se nedá zabránit tomu, aby vznikaly. Neodmítejme ale věci dřív, než je prozkoumáme. A naopak -než něčemu uvěříme, snažme se poznat skutečnost. Menšinové životní postoje a směry, ať už jsou jakkoliv pozitivní, v naší zemi často čelí nedůvěře, fóbiím a někdy i otevřené agresivitě většiny. Má Montessori pedagogika v ČR horší oficiální pozici než v jiných evropských zemích? Máte pravdu, že v ČR působí Montessori pedagogika menšinově, ale připomeňme, že jde systém jinde po světě dosti rozšířený. V USA, Indii, Nizozemí, Rakousku, Francii atd. nejde o nějakou raritu. Já ho proto za menšinový nepovažuji. To jen po 2. světové válce a za totalitního režimu došlo u nás k jeho stagnaci. Z absolventů Montessori škol se totiž stávaly příliš svobodomyslné a nezávislé osobnosti, které byly pro režim nepohodlné, tudíž byl tento směr ve všech komunistických zemích zakázán. Kdyby se tak nestalo, jsem přesvědčena, že by Montessori pedagogika byla dnes u nás mnohem rozšířenější i na základních a středních školách. Takto nás bohužel čeká ještě dlouhá cesta, aby se podařilo navázat na to, co osvícení učitelé před válkou začali. Jsem ale optimistická - zájem o Montessori stále roste, oblíbené jsou školky a školy, které ve svém programu Montessori metody nějak využívají. Někteří rodiče se snaží o samostatné uplatňování filozofie Marie Montessori také v domácím prostředí. Jakým způsobem sama momentálně s pedagogikou Montessori pracujete? Výchovu a vzdělávání prostřednictvím Montessori pedagogiky se snažím šířit ve spolupráci s Rodinným centrem Andílek v Praze na Smíchově. Kdo se chce o Montessori pedagogice dozvědět více, může nás navštívit právě v tam. Nedávno jsme nově otevřeli i speciální rekvalifikační kurz pro lektorky mateřských center, akreditovaný MŠMT, jehož absolventky získají v této oblasti certifikované vzdělání.
Více informací lze najít na:
Vyšlo v časopise Rodiče 10/2009 |
Vývoj člověka od narození Na cestě ke spokojenému porodu Deprese a trauma Mezigenerační přenos v rodičovství: Attachment AZ RODINA.cz |
||
Copyright © 2006-2024 Eva Labusová / Design: Jiří Drozen / Správa webu: Tomáš Weishaupt | |||