Rodičovství: intuitivní dovednost, nebo kulturní norma? Již Jan Amos Komenský upozorňoval ve svém díle na problematickou skutečnost, že zatímco i nejobyčejnějšímu řemeslu se člověk učí a pečlivě se na jeho výkon připravuje, pro rodičovství obvykle žádné vzdělání nemá. Všichni v sobě neseme jen vzory svých vlastních vychovatelů a jsme ovlivněni postoji, jaké k rodičovství zaujímá společnost, v níž žijeme. Tváří v tvář vlastním dětem býváme nakonec odkázáni na svůj cit a svědomí. Není společenským hazardem, pokud výchova tak často probíhá metodou pokus-omyl? Na čem vlastně záleží kvalita rodičovství? Do jaké míry je určováno biologickým či sociálním instinktem, a nakolik je předurčeno konvencemi kultury, v níž žijeme? Síla vnitřních instinktů Intuicí rozumíme duševní schopnost postihovat pravdu bez předchozího logického důkazu. Nevysvětluje proč, ale přímo nás ponouká k tomu, co máme dělat. Rodičovství, jež bychom mohli nazvat intuitivním, vychází z prostých, leč účinných principů, jejichž následování i pochopení nosíme hluboko v sobě, ne každý jich ale užívá ve stejné míře. Objevení a empiricky podložený popis tzv. instinktivního rodičovství je připisován dětským lékařům a vývojovým psychologům Hanuši Papouškovi a jeho ženě Mechthild Papouškové. Oba ve spolupráci s dalšími odborníky zkoumali zákonitosti interakce rodičů a dětí v Ústavu pro péči o matku a dítě v Praze Podolí a v Max-Planckově ústavu v Mnichově. Intuitivní rodičovství nadefinovali jako souhrn případů, kdy rodiče nebo jiní pečovatelé při komunikaci s kojencem nevědomě modifikují své chování tak, že je v souladu s prokázanými potřebami dítěte. Tento pohled ovšem vychází spíše z etologie a z kontextu spontánního chování dospělých podporujícího u dítěte základní procesy učení. Jiný pohled na intuitivní rodičovství se nabízí, zdůrazníme-li vytváření spontánního rodičovského chování mezigeneračním přenosem. Hovoří se o teorii tzv. attachmentu (přilnutí), popisující klíčovou důležitost vztahu dítěte k primární pečující osobě, nejčastěji k matce. Kvalita tohoto vztahu se jeví jako určující, protože zásadním způsobem usnadňuje adaptaci dítěte na nové prostředí, účinně podporuje jeho proces učení a spoluutváří dispozici dítěte pro vyváření a udržování dalších významných vztahů jeho života. Aby proces přilnutí zdárně proběhl, vyžaduje intenzivní všestrannou blízkost matky, resp. rodičů, popř. jiných hlavních pečujících osob, a to hlavně v prvních týdnech a měsících, a celkově zhruba v prvních třech letech života dítěte. Pokud k bezpečnému přilnutí z nějakého důvodu nedojde, hrozí narušení, Zároveň se ukazuje, že schopnost nabídnout dítěti bezpečné přilnutí je do značné míry biologicky nebo sociálně dědičná a že ti rodiče, kteří svému kojenci nejsou zdrojem jistoty, patří převážně do kategorie těch, jimž se v útlém věku bezpečného přilnutí rovněž nedostalo. I v této teorii výjimky potvrzují pravidlo. Co malé děti nejvíce potřebují Nejrůznější výzkumy, a koneckonců i život sám potvrzuje, že obzvlášť pozitivně na děti působí následující okolnosti:
Rodičovství pod tlakem kulturních stereotypů Západní rodičovství prochází v posledních desetiletích viditelnou krizí. Přitom když se podíváme zpět do historie, uvědomíme si, že péči o dítě i pozornosti slaďování pracovního a rodinného života nebylo nikdy věnováno tolik pozornosti jako dnes. V čem je tedy problém? "Hlavní potíž vidím ve stávajícím silném trendu zpochybňování významu mateřství a obecně rodičovství," domnívá se psycholog Josef Zeman z brněnského Národního centra pro rodinu. "Základním problematickým postulátem je nepodložený předpoklad, že pro dítě je lhostejné, kdo o ně v prvních letech pečuje, pokud pečuje dobře. Mateřství je v tomto konceptu vnímáno jako kulturně vytvořená role, kterou může převzít kdokoliv." Rychle rostoucí popularita teorie genderové rovnosti, která se v posledních letech stává dominantním východiskem politiky rovnosti mužů a žen i politiky rodinné, dává Zemanovu varování za pravdu: "Rovnost mužů a žen začíná být chápána jako jejich stejnost, což osudově stírá pro dítě tak potřebný rozdíl mezi mateřstvím a otcovstvím. Bohužel dochází i k potírání hranice biologické a kulturně vytvořené oblasti osobnosti člověka, což ovšem nahrává většinou drobným, ale někdy i masivním rodičovským egoismům. Dochází k často nezamýšleným účinkům prudce se měnící společnosti, která produkuje rodinu blokující kontexty daleko rychleji, než je schopna vytvářet nástroje na její ochranu," obává se Josef Zeman. Co by mohlo napomoci tomu, aby se zdravá rodičovská intuice opět trochu rozvinula a posílila? "Osobně se domnívám, že řešení problému stojí na třech pilířích. Prvním je docenění rodičovství, jakožto mimořádného a jinde nezískatelného osobnostního obohacení a jakožto společensky mimořádně důležitého poslání. Druhým je rozvolnění přechodu z plného rodičovství do plné zaměstnanosti v průběhu více let. Řešením pro sladění práce a rodiny není konsekutivní model rodičovství, kdy péče o miminko a batole probíhá současně s udržováním profesní kariéry pečující osoby, nýbrž v modelu synchronním, který umožňuje harmonické přesouvání těžiště mezi naplňováním potřeb dítěte a směřováním k uspokojivé participaci na pracovním trhu. Třetím pilířem je větší angažovanost otců na výchově dětí, včetně dětí velmi malých," tvrdí Josef Zeman. Váhavost rodičovských postojů nejčastěji pramení právě z nejistoty, co je v životě a fungování rodiny podstatné a neměnné, a co je naopak třeba přizpůsobit potřebám současné společnosti: "Z obecnějších psychologických poznatků vyvozuji, že nenahraditelnými charakteristikami fungující rodiny zůstává stabilita pozitivních vztahů, dvojpohlavnost rodičovského páru a existence sourozenců dětí," je přesvědčen Josef Zeman a dodává: "I ostatní výchovná prostředí mohou být úspěšná, avšak jen tehdy, pokud takovouto rodinu úspěšně imitují. Aktuální role mužů a žen mohou být proměnlivé, což ale neznamená popření mužského a ženského principu bytí. Právě zachování a zrovnoprávnění těchto dvou principů umožňuje dialog, který je pro euroamerickou civilizaci vitální." Nejde o dokonalost, nýbrž o bezpodmínečnou lásku Neměli bychom zapomínat na to, že jako rodiče představujeme pro své potomky hlavní životní vzor a také zdroj pro utváření základních vztahů, návyků a identity. Sebedokonalejší výchovné teorie nám nepomohou, nebude-li jejich uplatňování doprovázeno zkušeností postavenou na vlastním názoru a přesvědčení. Naším úkolem není dosáhnout v kvalitě rodičovství formální dokonalosti, nýbrž nabídnout dětem stabilní a inspirativní domov naplněný atmosférou bezpodmínečné lásky, která všem přítomným napomáhá ve vzájemném pochopení i odpouštění a v neposlední řadě také umožňuje nalezení tolik potřebné vlastní intuice. Anketa k článkuVyšlo v časopise Regenerace 5/2008
|
Vývoj člověka od narození Na cestě ke spokojenému porodu Deprese a trauma Mezigenerační přenos v rodičovství: Attachment |
||
Copyright © 2006-2024 Eva Labusová / Design: Jiří Drozen / Správa webu: Tomáš Weishaupt | |||